Hawaii siktar in sig på rymdturismen - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Hawaii siktar in sig på rymdturismen

Hawaii siktar in sig på rymdturismenVideosekvens Hawaiis unika månlika landskap, fantastiska väder och böljande stränder lockar årligen mängder av turister från hela världen. Men nu tycks turismen på den berömda ön att sikta mot högre höjder, mot rymden. En del lagstiftare menar nämligen att Hawaiis framtid finns i rymden och rymdturismen.

Privata företag som sysslar med rymdfart kommer allt närmre drömmen om att skicka en ny sorts turister på suborbitala sightseeing turer i rymden. De bygger sina egna rymdskepp och redan innan det första rymdskeppet har lyft med turister ombord, har det så smått börjat bli konkurrens om rymdturism marknaden. Det finns nu ett antal olika prislägen att välja på, allt ifrån drygt 300 miljoner kronor (för ett antal dagar på den internationella rymdstationen), till 1,6 miljoner kronor (för ett par timmar ombord Virgin Galactics SpaceShipTwo), och 800,000 kronor (för 30 minuter ombord XCORs Lynx).

Frågan är varifrån man ska åka. För Virign Galactics del handlar det om Spaceport America i New Mexico och därefter Spaceport Sweden i Kiruna. Men för andra som XCOR Aerospace och Rocketplane Global vars rymdfarkoster startar och landar mer som konventionella flygplan finns möjligheten att använda sig av vanliga flygplatser. En sådan mer exotisk plats är Hawaii, som enligt de hawaiianska myndigheterna är perfekt placerat, inte bara för rymdturism, utan även för nästa stora revolution inom interkontinental flygtrafik – de hypersoniska flygplanen.

– Rymdturism är nästa generation av mänsklighetens sätt att nå stjärnorna, sa Jim Crisafulli vid Hawaii State Office Aerospace Development.

Att döma av den hawaiianska nyhetskanalen Khon2 News, syftar de hawaiianska tjänstemännen till Rocketplane Globals, eftersom man i nyhetsinslaget visar en animerad filmsekvens där deras farkost XP syns.

– Vad det handlar om, är huvudsakligen vanliga ombyggda jetplan som startar och landar från samma flygplatser som vanliga jetplan gör. Men till skillnad från vanliga jetplan startar en raketmotor när man kommit upp på en höjd av drygt 9000 meters, som kommer att ta farkosten upp till 100 kilometer, tillägger Jim Crisafulli.

Ansöker om flyglicens

Men innan du sjunker in i dina drömmar sittandes på den gyllene stranden vid Maui smuttandes din Mai Tai, och tittar på de svajande palmerna vid vattenbrynet till det djupblåa stillahavsvattnet, och i samma stund se ett rymdskepp svepa genom himlen, måste de hawaiianska myndigheterna rättfärdiga kostnaden av en flyglicens från den amerikanska luftfartsmyndigheten (FAA) som krävs för att man ska kunna etablera en rymdhamn på Hawaii.

Uppenbarligen har fyra olika amerikanska rymdbolag tillfrågat de hawaiianska myndigheterna om att göra affärer här i mitten av Stilla havet, så det ser ut som om rymdvisionärer tror på en marknad på denna exotiska plats. När väl rymdfarkosterna startar att flyga från Hawaii, räknar man med att de årliga intäkterna kommer att uppgå till motsvarande 1,7 miljarder kronor, och det är beräknat på att man flyger ett plan per vecka från Honolulu.

Men det kan finnas en annan, mer praktisk anledning till att man vill få ett godkännande av FAA för att kunna bedriva suborbitala rymdfärder från ön. Det skulle kunna revolutionera transporter till och från det amerikanska fastlandet.

– Då skulle man kunna flyga från Hawaii till Kalifornien på 60 eller 90 minuter, och en flygtur till Japan skulle kunna ta mindre än 1timme, sa Senator Will Espero.

Anhängare till projektet räknar med att de första resenärerna ska kunna flyga ut i rymden från Hawaii 2011.

Videosekvens Videosekvens

Se inslaget från nyhetskanalen Khon2


Källa: http://www.khon2.com/home/ticker/39529517.html
Foto: go!

  • Liknande artiklar: