Astrium avslöjar sina nya planer för att möta efterfrågan - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Astrium avslöjar sina nya planer för att möta efterfrågan

Astriums rymdskeppLyssna För att tillgodose rymdturism marknaden menar luftfartsgiganten EADS att de behöver bygga sitt raketdrivna rymdskepp på löpande band. Deras marknadsanalyser indikerar på att så mycket som 15.000 personer är beredda att betala 200.000 euro för en resa ut i rymden – varje år. För att täcka tillmötesgå detta menar Astrium att de behöver tillverka 10 plan per år.

– För att möta marknaden behöver man fler plan än vad man tror, eftersom när väl når en mer reguljär verksamhet, kommer priserna att sjunka vilket i sin tur betyder att det kommer att finnas ännu fler kunder, sa Robert Laine, CTO på Astrium i en intervju med BBC News.

– Det kommer att utvecklas till en mer klassisk företagsmodell inom flyget. Några bygger planen, några vill flyga med dom, några vill sälja biljetterna, och några vill tillhandahålla boende – precis som vilken annan turistnäring.

Astrium kommer således inte själv att flyga rymdturister till rymden själv, utan snarare leverera farkoster till de som vill. Även om produktionen inte kommer att vara i närheten av Airbus eller Boeing, kommer det ända att vara en ansenlig mängd. Robert Laine sa också att utvecklingen av Astriums rymdskepp fortskrider snabbt.

Maximalt 100 grader vid återinträdet

Motortest för Astriums farkost Tester i vindtunnel har visat på goda aerodynamiska egenskaper, och farkostens raketmotor som kommer att ta planet till över 100 km höjd, har testats på testbänkar i upp till 31 sekunder. För att driva raketmotorn kommer man att använda sig av en blandning av flytande syre och metan vilket kommer att ge farkosten en hastighet på mer än 1 km/s som behövs för att komma genom jordens atmosfär. Vid start utgör ungefär hälften av farkostens totala vikt av bränslet. Vid serieproduktion kommer Astrium att använda sig av normala jetmotorer vid start och upp till 12 kilometers höjd. Därifrån kommer raketmotorn att startas och ta farkosten upp till 60 km på bara 80 sekunder. När raketmotorn sedan stängs av kommer farkosten att ha tillräcklig fart för att ta fyra turister och en pilot upp till en höjd av 100 km. När planet börjar nedstigningen mot jorden, kommer piloten att använda sig av små styrraketer för att kontrollera höjden så att farkosten landar korrekt. Astrium räknar med att temperaturen på ytan av vingarna inte kommer att överstiga 100 grader vid återinträdet i atmosfären. När planet hastighet minskar till underljudsfart kommer jetmotorerna att sättas på inför landningen. Totalt kommer resan att ta omkring en och en halv timme.

Siktar på sydeuropa

{xtypo_quote_right}Rymdfarkosterna beräknas att hålla i 10 år{/xtypo_quote_right}Rymdfarkosterna beräknas att hålla i ungefär 10 år, med 1 flygtur i veckan. Även om farkosterna kan starta och landa från vilken flygplats som heslt, tror Astrium att det mest troliga blir att man använder sig av rymdhamnar på ett 10-tal utvalda platser jorden runt. För norra Europas vidkommande kommer det inte, enligt Astrium, att finnas plats för deras farkoster eftersom det redan nu finns väldigt mycket flygtrafik och att molnen allt för ofta skulle skymma utsikten mot jorden.

– I Europa är den mest troliga platsen kring Medelhavet, sa Robert Laine. Astrium menar att det där oftare är molnfritt och att man också får en mer varierad utsikt med berg, hav och kuster.

Rymden blir billigare

Vi mot jorden från Astriums rymdskepp Astrium bekräftar att Virgin Galactic kommer att bli den första aktören på marknaden med kommersiella rymdfarkoster, men Robert Laine är övertygad att Astrium kommer att bli nummer två. Han hoppas till och med att Virgin Galactic kommer att bli kunder hos Astrium.

– I det långa loppet har rymdturismen en stor roll när det gäller att få ner totalkostnaden på att göra rymden tillgänglig, berättade Robert Laine.

Hans vision är deras farkoster kan komma att använda för nationell säkerhet och som föregångare till supersnabba interkontinentala persontransporter.

– Idag vet vi inte hur man på ett billigt sätt kan ta sig ut i rymden. Men att kunna ta oss upp till 100 km höjd mer reguljärt, kommer att ge oss den motivation som behövs för att utveckla de plan, som inte bara går upp och ner, men också härifrån och till andra sidan av jorden, sa Robert Laine. När Ariane 5 skjuts iväg tar det bara 15 minuter innan den är över Europa, och 45 minuter senare befinner den sig över Stilla havet. Det snabbaste sättet är att ta sig utanför atmosfären och det kommer att vara framtiden.

Så håll ett öga på Astrium.

Ljudklipp

Lyssna För att lyssna på intervjun med Robert Laine i BBC News, klicka här.


Källa: http://news.bbc.co.uk/2/hi/science/nature/7298511.stm
Foto: EADS Astrium, http://www.astrium.eads.ne

  • Liknande artiklar: