Den mänskliga faktorn fick SpaceShipTwo att krascha

Den mänskliga faktorn fick SpaceShipTwo att krascha

Det var ett misstag av andrepiloten som gjorde att rymdskeppet SpaceShipTwo kraschade den 31 oktober förra året. Men det hade kunnat undvikas om man hade tagit hänsyn till den mänskliga faktorn under design- och konstruktionsarbetet av rymdfarkosten. Det slår haverikommissionen fast.

Utredningen kring SpaceShipTwo har pågått i nio månader när den i veckan offentliggjordes av den amerikanska haverikommissionen NTSB, och det var när rymdskeppet precis hade släppts från sitt bärflygplan som andrepiloten gjorde ett misstag som fick farkosten att brytas sönder och störta ner mot öknen. De sista sekunderna innan olyckan med SpaceShipTwo var dramatiska. Det specialkonstruerade bärflygplanet WhiteKnightTwo släppte på drygt 14 kilometers höjd SpaceShipTwo med sina två piloter ombord som skulle utföra en testflygning med nytt bränsle och en modifierad motor. Efter att ha fallit under några sekunder tändes raketmotorn och drev den lilla farkosten framåt, men strax därpå bröts farkosten sönder och kraschade. Vrakdelarna spreds över ett nästan åtta kilometer stort område i Mojaveöknen. 

Haverikommissionen slår fast att det var ett felaktigt beslut från andrepiloten, den 39-årige Michael Alsbury, som orsakade kraschen. Alsbury utlöste mekanismen som skulle ställa in vingarna på ett sätt som skulle bromsa farkosten i samband med återinträdet i atmosfären redan strax efter det att den släppts från bärflygplanet. Detta har utredarna kunnat se på de videofilmer som togs inifrån cockpit, står det i rapporten.

Vingarna vred sig

Vingarna är konstruerade för att kunna ställas om då rymdfarkosten når en hastighet av mach 1,4 för att på så sätt minska hastigheten inför färden tillbaka in i atmosfären. Andrepilotens uppgift var att göra systemet redo när farkosten färdades med en hastighet av mellan 1,4 och 1,8 gånger ljudhastigheten. Men utredningen visar att andrepiloten aktiverade det mekaniska lås som var kopplat till vingarna redan när farkosten nått endast mach 0,92 och fortfarande befann sig i atmosfären vilket vilket fick vingarna att vrida sig när den strax därpå gick igenom ljudvallen. De resulterade i att när raketmotorerna brunnit i 10 sekunder bröts rymdskeppet sönder och den 43-årige piloten Peter Siebold lyckades att skjuta ut sig från farkosten, fortfarande fastspänd i sin stol. Hans fallskärm utlöstes automatiskt och han överlevde landningen, men skadades svårt och fördes till sjukhus i närbelägna Lancaster. Hans kollega, Michael Alsbury, följde med rymdfarkosten till marken och hittades senare död inne i den.

Brist på hänsynstagande av den mänskliga faktorn

Men den främsta kritiken riktades inte mot någon av piloterna som NTSB menar var mer än väl kvalificerade och de visade inte heller på några uttröttningssymptom eller hade några medicinska problem. Istället menar NTSB att Scaled Composites, företaget som konstruerat SpaceShipTwo, har brustit i att inte bygga in ett skydd som förhindrar att den mänskliga faktorn kan orsaka en sådan katastrofal olycka. Och redan ett halvår innan den ödesdigra olyckan hade flera ingenjörer klagat över att just flygkontrollerna i SpaceShipTwo inte följer den amerikanska luftfartsmyndighetens (FAA) standard. Enligt en källa till The Wall Street Journal kunde olyckan kanske ha undvikits om SpaceShipTwo inte hade fått flygtillstånd tills det att flygkontrollerna hade rättats till så att de följer FAA:s rekommendationer.

Som ett resultat av undersökningen av olyckan har NTSB identifierat 7 säkerhetsrisker och därför föreslagit 10 förändringar som bland annat innehåller framtagandet av riktlinjer för att den mänskliga faktorn inte ska kunna ge sådana katastrofala följder, och att de inspektörer som jobbar med att ge ut uppskjutningslicenser får mer kunskap om de farkoster de inspekterar. Hela rapporten med rekommendationer finns att läsa här. Scaled Composites har stöttat och hjälpt NTSB i sitt arbete för att göra denna industri ännu säkrare, och har redan börjat med att göra förändringar i sitt arbete.

Detta var den 55:e flygningen för SpaceShipTwo och 35:e gången som farkosten flög på egen hand, men bara fjärde gången som SpaceShipTwo faktiskt hade haft sin egna raketmotor igång. Omkring 700 personer väntar på att få flyga med Virgin Galactics rymdskepp. Kostnaden för en biljett ligger på cirka två miljoner kronor.

Källa: https://www.ntsb.gov/news/press-releases/Pages/PR20150728.aspx
Foto: National Transportation Safety Board

 

Du är kanske också intresserad av:

Video: SpaceShipTwo sett genom många premiärlinser... Premiärvisningen av SpaceShipTwo i förra veckan gav mycket mediabevakning i form av mängder av artiklar, bilder och så även videoinspelningar. Dessutom filmade många av de 800 gästerna med sina egna videokameror. ...

SpaceShipTwo kommer att flyga för första gången den 7 december... Will Whitehorn, Virgin Galactics vd, har konfirmerat den kommentar som Jeff Foust skrev via Twitter igår om att SpaceShipTwo kommer att göra sin premiärflygning i början av december senare i år.– Om inte vädret, ...

Kommer SpaceShipTwo göra sin första flygning med raketmotorn på denna månad?... Mycket har hänt den senaste tiden med SpaceShipTwo vid rymdhamnen ute i den kaliforniska öknen. Raktemotorn har testats, förberedelser inför glidflygningar och ytterligare ett dropptest har gjorts från hög höjd ...


 
TAGGADE MED:
SpaceShipTwokrasch

Liknande artiklar:

 

 

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev

 

 

 

 

"The Earth was absolutely round... I never knew what the word round meant until I saw Earth from space."

Alexei Leonov

 

Om Rymdturism.se

Rymdturism.se är ett informationsföretag inom den kommersiella rymdfarten, och en del av SpaceEra.

Medlem i Space Tourism Society.

Läs mer

Kontaktinformation

  • Sibbarpsvägen 6A
    216 11 Limhamn
  • info@rymdturism.se