Europa ger sig in i kampen om rymdturism marknaden - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Europa ger sig in i kampen om rymdturism marknaden

VideoDet europeiska rymdbolaget EADS dotterbolag Astrium, visade i onsdags för speciellt inbjudna gäster i Paris upp en fullskalig modell av ett jetplan, som enligt dom själva skall revolutionera rymdturismen. Astrium hoppas på att jetplanet, som i mångt och mycket påminner om ett konventionellt flygplan men som har försetts med raketmotorer, kommer att vara färdigt redan nästa år och att de första flygningarna med turister kan börja 2012.

– Många människor skulle mycket gärna vilja åka ut i rymden, och vi kan göra det möjligt för dom, säger Francois Auque, vd för Astrium. Vi tror att vårt koncept är ytterst säkert, ytterst bekvämt och synnerligen billigt.

Startar och landar som ett vanligt flygplan

Francois AuqueAstriums ännu icke namngivna rymdfarkost kommer att kunna starta från vanliga flygplatser och använder då sina vanliga jetmotorer, precis som ett vanligt flygplan. Men på 12 kilometers höjd kommer dess raketmotorer att tändas, och ger därmed rymdfarkosten den acceleration fart som behövs får att nå en höjd på drygt 100 kilometer. Väl där, vilket tar ungefär 2 minuter, slås motorerna av och piloten styr rymdfarkosten med hjälp av små finjusteringsraketer så att passagerarna kan sväva i viktlöshet under 3 minuter, och samtidigt kunna njuta av den mest spektakulära utsikten mot Jorden som man kan tänka sig. När planet sedan börjar tappa höjd slås motorerna på igen för att sedan landa på flygplatsen. Hela turen är beräknad att ta cirka 90 minuter och företaget säger att rymdfarkosten skall kunna ta 4 passagerare och 2 piloter.
De speciellt inbjudna gästerna till händelsen i Paris fick se en modell i full skala av den främre delen av rymdfarkosten som är designad av den en australiensiske formgivaren Marc Newson, som av Time Magazine har utnämnts till en av de 100 mest inflytelserika människorna i världen. Rymdfarkostens innovativa stolar är självbalanserade för att minimera den kraftiga effekt som kroppen utsetts för vid kraftig acceleration och fartminskning, allt för att passagerarna skall få största möjliga komfort.

Räknar med att ta 30 procent av marknaden

Till skillnad från Virgin Galactics SpaceShipTwo som kommer att bäras upp av ett hjälpplan, har Astrium istället valt en enstegsmodell eftersom de menar att det är den mest säkra och ekonomiskt hållbara lösningen. Utvecklingen av av denna nya farkost kan också mycket väl vara en försmak av vad som komma skall för snabba transporter mellan kontinenter på Jorden, vilket skulle stärka Europas kompetens inom rymdtransporter. Fram till årets slut kommer Astrium och Marc Newsons arbetsgrupp att färdigställa designen och sätta samman ett kommanditbolag mellan industriella och finansiella intressneter, så att utvecklingsarbetet kan börja under nästa år. De har förhoppningar om att kunna starta de första kommersiella flygningarna under 2012. Eftersom det är ett kommersiellt projekt, kommer privata medel utgöra huvuddelen av finansieringen. Astrium menar att hela projektet, som är budgeterat till omkring en miljard euro, skulle helt kunna finansieras med hjälp av räntelån och genom regionala utvecklingsfonder. Intäkterna kommer att tas från den kommande och lovande rymdturismmarknaden. Kostnaden för en resa är beräknad till att hamna någonstans mellan 150.000 och 200.000 Euro. Även om de första flygturerna är riktat mot de rika och äventyrslystna, menar konsultbolaget Fultron att runt 2020 kommer 15.000 turister om året att ge sig ut i rymden.

– Vi räknar med att ta 30 procent av den marknaden, säger Francois Auque.

Skulle kunna ta över marknaden – om de lyckas

EADS Astrium är en del av ett stort franskt-tyskt konsortium som har tillverkning över hela Europa, och som även äger Airbus. De har haft ett rymdturismprojekt under utveckling de senaste sju åren under arbetsnamnet Phoenix. Den prototyp är dock bara en sjättedel av storleken som det nu startade projektet. Om Astrium lyckas med sitt projekt kan de snabbt komma att bli en ledande aktör inom rymdturism, eftersom EADS har enormt mycket mer pengar, många fler ingenjörer, samt större erfarenhet och kunskap än någon av de andra aktörerna såsom Virgin Galactic, Space Adventures, SpaceDev eller SpaceX. Men vad resultatet blir återstår att se. Hittils är det endast Burt Rutan och hans Scaled Composites som verkligen har lyckats att konstruera en rymdfarkost som faktiskt har flygit.

Nästa vecka kommer Astrium vid den 47:e Internationella Paris Air Show att visa upp sitt rymdturismprojekt för allmänheten, under parollen "All the space you need".

VideoVideosekvens

För att se en animering över hur en framtida resa med Astrium rymdskepp kan tänkas se ut, se på filmen nedan.

© EADS Astrium
Ladda ner filmen i en MPEG version i hög kvalitet (30 Mb) | Ladda ner filmen i en MPEG version i låg kvalitet (10 Mb)

 

Källa: http://www.astrium.eads.net/press-center/press-releases/astrium-rockets-into-space-tourism
Bilder: EADS Astrium

  • Liknande artiklar: