XCOR avslöjar tidsschemat för testflygningarna med Lynx - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

XCOR avslöjar tidsschemat för testflygningarna med Lynx

XCOR avslöjar tidsschemat för testflygningarna med LynxRymdfarkostutvecklaren XCOR Aerospace har valt att avslöja detaljer kring deras plan att komma igång med de första testflygningarna med deras Lynx MarkI senare i år, följt av MarkII versionen 9-12 månader senare. De har även planer på att expandera marknaden för suborbitala rymdfärder utanför rymdturismen.
Det första flygtillfället för Lynx har redan blivit försenat med två år. Den huvudsakliga anledningen var finansiella. XCOR drabbades precis som flera andra företag av den djupa globala konjunktursvackan för två år sedan. Ovanpå detta upptäckte XCOR vid vindtunneltester ett designproblem som gjorde att Lynx överstegrade. Det problemet är nu löst genom att man ändrat utformningen av vingen, och man kan inom ett par veckor inleda den slutliga ihopsättningen av farkosten.

Lynx MarkI, MarkII och MarkIII
Den första och största delen av farkosten, flygkroppen, kommer att levereras till XCOR under februari månad, säger Andrew Nelson, vd och chef för det operativa arbetet vid XCOR. Månaden därpå kommer XCOR att upphandla arbetet med trycktankarna och pläteringen av det yttre skrovet, med slutleverans i april eller maj. I juli eller augusti kommer till slut den färdiga Lynx MarkI att rullas ut ur sin hangar i Mojave, Kalifornien.

Tester på marken är planerade att inledas i oktober eller november, snabbt följt av små korta lyft på låg höjd. Om allt går rätt kommer den första egentliga flygningen med Lynx MarkI att ske innan årets slut. XCOR hoppas att kunna rulla ut den första Lynx MarkII omkring 9-12 månader senare. Flygplanskroppen på Lynx MarkII kommer att vara gjort av ett annat material som är lättare att underhålla. Dessutom kommer bränsletankarna för det flytande syret vara bytt från en metallkonstruktion på Lynx MarkI till kompositmaterial på Lynx MarkII.

Slutligen kommer en MarkIII version av Lynx, som fortfarande håller på att designas, att få en 3.4 meter lång gondolliknande påbyggnad ovanpå flygplanskroppen som kan användas för olika nyttolaster. Ett exempel på detta är små mikrosatelliter på cirka 10 kg som kan skickas ut i låga omloppsbanor runt jorden. Något som på detta sätt blir mycket billigare än med konventionella raketer. För att kunna hantera denna extra tillbyggnad måste designen förändras i förhållande till MarkI och MarkII versionerna. Bland annat måste landningsstället förstärkas och för att kunna hantera de aerodynamiska effekterna kommer man att få göra anpassningar på skrovet.

Inte bara för rymdturism
Men för XCOR är Lynx inte bara för turister. Man vill bryta den allmänna uppfattningen att suborbitala rymdfärder bara riktar sig till rymdturismmarknaden. XCOR menar att rymdturismen kommer att stå för mindre än 10% av den totala globala marknaden för suborbitala rymdfärder som uppskattas vara värd till runt 6 miljarder dollar fram till 2015. Då räknar XCOR med att kunna skicka iväg en rymdfarkost flera gånger per dag.

Källa: http://www.flightglobal.com/news/articles/xcor-reveals-lynx-test-schedule-366803/
Bild: XCOR Aerospace
  • Liknande artiklar: