Fem år efter SpaceShipOnes bedrift ligger den suborbitala rymdturismen två år bort - Rymdturism.se

Warning: Attempt to read property "image_intro" on null in /var/www/rymdturism.se/public_html/plugins/system/helixultimate/overrides/layouts/joomla/content/full_image.php on line 118

Fem år efter SpaceShipOnes bedrift ligger den suborbitala rymdturismen två år bort

Fem år efter SpaceShipOnes bedrift ligger den suborbitala rymdturismen två år bortVideosekvens Idag är det fem år sedan SpaceShipOne med raketfart åkte in i historieböckerna som den första bemannade farkosten att nå rymden helt byggd och finansierade av privata medel. Medan ljudet från rymdfarkostens raketer för länge sedan har tynat bort, känns i allra högsta grad dess eftersvallningar i en allt större växande företagsamhet inom den kommersiella privata rymdsektorn.

När piloterna Mike Melvill och Brian Binnie med 14-dagars mellanrum var för sig förde SpaceShipOne med rytande motorer över Mojaveöknen i Kalifornien upp till suborbitala höjder, vann man den 4 oktober 2004 Ansari X Prize på 10 miljoner dollar men framförallt vetskapen om att bygga rymdfarkoster inte bara är förunnat regeringar.

SpaceShipOne var konstruerad av det Mojave-baserade företaget Scaled Composites under ledning av den extraordinära flygplanskonstruktören Burt Rutan, och finansierad av medgrundaren av Microsoft Paul Allen.

Enthusiasmen över SpaceShipOne's bedrift var så hög det året att även innan den lyckade flygturen, lät den brittiska mogulen Richard Branson meddela att han i en överenskommelse ville använda sig av tekniken för en andra generationens design, SpaceShipTwo, för att ta betalande passagerare ut i rymden under Virgin Galactics fana så tidigt som 2007. För fem år sedan verkade det som om alla som hade pengar ville få samma upplevelse som SpaceShipOne piloten beskrev som "bokstavligen en kick – du stänger av motorn och världen vaknar upp under dig". Lägg till det känslan av att vara tyngdlös och vyn mot jorden undertill.

2007 blev 2011

Nu blev det inte riktigt så. Att göra verklighet av den drömmen har tagit längre tid än väntat, och rymdfärder är fortfarande något som bara är förunnat statliga astronauter och en handfull mycket rika personer som har betalat 10-tals miljoner dollar för att åka med ryssarna till den internationella rymdstationen. Men grundaren av X-Pize, Peter Diamandis, menar att utvecklingen inte har stått still.

– Mer än 1 miljard dollar har investerats i industrin, man har tagit itu med olika problem med regelverk, och så många som tre olika rymdfarkoster håller på att utvecklas och som kommer att visas upp och börja flyga under de närmaste 18 till 24 månaderna, säger han.

100 gånger mer säker än andra rymdfarkoster

Även ägaren av ett stort transportföretag, Edwin Sahakian, har sett tecken på att saker och ting händer. Han och fyra andra kunder hos Virgin Galactic fick en smygtitt på SpaceShipTwo under ett besök i somras på Scaled Composites lokaler vid Mojave Airport. Vid den tidpunkten var den helt omålad, bara den mörkgråa färgen av den råa kolfibern. Raketmotorn var inte installerad, men Edwin var imponerad på en punkt. Många stora fönster.

– Detta är inte en grandios modell. Detta är det riktiga planet, sa den 48 år gamla Edwin, som även är flyginstruktör på sin fritid.

Under satsningen för att vinna X-Prize, var Burt Rutan mycket tydlig med att en rymdfarkost för turister ska ha stora fönster för att passagerarna ska kunna få så bra utsikt mot Jorden som möjligt. Dessutom skulle den vara 100 gånger mer säker än någon annan rymdfarkost.

Den färdiga SpaceShipTwo förväntas att se dagens ljus i början av december och de första testflygningarna kommer att inledas nästa år, och de första turisterna kan komma iväg någon gång under 2011.

– Men det finns ingen tidtabell för när den kommersiella verksamheten startas, säger Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic.

I nuläget har mer än 300 kunder betalat drygt 40 miljoner dollar, men priset kommer troligen att gå ner när efterfrågan ökar och de första 500 har gjort sin resa. Då kanske det inte handlar om 200.000 dollar utan snarare vad man för betala för en ordinär bil.

Numera har SpaceShipOne dragits tillbaka från aktiv flygning och hänger nu på National Air and Space Museum i Washington.

Första flygturen

Andra flygturen

Källa: http://news.yahoo.com/s/ap/20091003/ap_on_sc/us_space_tourism
Foto: RenegadeAven

  • Liknande artiklar: