En tillbakablick på 2008 - "The Year Of The Spaceship"

En tillbakablick på 2008 - "The Year Of The Spaceship"Nu när 2008 närmar sig sitt slut är det dags att summera året som gått, ett år som Virgin Galactic gav namnet "The Year Of The Spaceship". Mycket har hänt inom rymdturismen det gångna året, allt från fantastiska till spännande och mindre roliga saker. Rymdturism.se gör en tillbakablick på 2008 och minns de händelser som har gjort mest intryck under året som gått.

Året startade med buller och bång när Virgin Galactic i januari inför omkring 100 speciellt inbjudna gäster vid American Museum of Natural History i New York visade upp modeller på hur designen på SpaceShipTwo och dess moderskepp WhiteKnightTwo ser ut. Ett par månader senare fick då WhiteKnightTwo se dagens ljus för första gången när den visades upp vid Scaled Composites lokaler i Mojaveöknen. Planet, som ser ut som en jättelik vinge, döptes till "Eve" efter Richard Bransons mor. Ganska genast började rykten florera kring när WhiteKnightTwo skulle göra sin premiärflygning, och vid i mitten av december rullade till slut WhiteknightTwo ut ur sin hangar för att för första gången gå för egen maskin. Men på grund av dåligt väder blev premiärflygningen uppskjuten en vecka, men när den väl kom upp så tog man den till högre höjder än vad som från början var planerat. Allt gick utan problem och nu väntar vi bara på att SpaceShipTwo ska komma ut och lufta sina vingar.

Flera utmanare till Virgin Galactic

Armadillo Aerospace har haft ett lyckat år som kröntes med att man efter tredje försöket tog hem Lunar Lander Challenge, Level 1. Man försökte även på att klara Level 2 vilket man inte riktigt lyckades med, något som de dock är övertygade om att klara av under 2009. Armadillo Aerospace började också att utmana Virgin Galactic när det gäller suborbitala rymdresor. Med en prislapp på 100.000 dollar eller mindre vill de i samarbete med Rocket Racing Inc unna erbjuda suborbitala rymdresor, som inte liknar något annat. Passagerarna kommer att befinna sig i ett transparent såpbubblelikt skal som på 100 kilometers höjd ger en magnifik panoramavy vy i alla riktningar över jorden och rymden, till skillnad från den begränsning som runda fönster ger som många andra satsningar inom rymdturismen har.

Eftersom kampen om rymdturisterna i framtiden väntas skapa en stor marknad är Armadillo Aerospace inte den enda utmanaren. Under året har flera andra företag och även privatpersoner visat upp olika typer av förslag på hur de ska ta upp turister i rymden. Ett företag som länga varit i bakgrunden är Starchaser Industries Ltd som med sitt rymdskepp Starchaser vill ta upp turister i rymden om fem år. Man har faktiskt redan sålt två biljetter för 250.000 pund styck, och 400 till har satt upp sig på en väntelista. Men den mest lysande utmanaren till Virgin Galactic är XCOR Aerospace som i november presenterade prototypen av sitt rymdskepp Lynx och att de nu har inlett försäljningen av biljetter för hugade turister. Prislappen för en resa med Lynx kommer att hamna kring 100.000 dollar, vilket är halva priset mot vad Virgin Galactic tar för sina resor. Frågan om detta nu är inledningen av ett priskrig för att locka till sig turister? Det kanske är för tidigt att säga, men tydligt är att allt fler vill vara med och dela på den kaka som rymdturismen utgör. XCOR Aerospace presenterade samtidigt sin första betalande kund, den danske affärsmannen Per Wimmer, en äventyrare som har rest i över 50 länder världen över och har en stor passion för rymdfärder. Per siktar på att bli den första dansken i rymden, och för att försäkra sig om att verkligen komma upp har han införskaffat sig hela tre biljetter. Förutom biljetten hos XCOR Aerospace har han även köpt biljetter för en resa med Virgin Galactic och Space Adventures.

När vi ändå pratar om danskar måste det privatfinansierade företaget Copenhagen Suborbitals omnämnas. De genomförde i höstas en serie mycket lyckade tester  i Köpenhamns hamnområde med sin hybridraketmotor. Inom tio år räknar de med att kunna ta upp turister i rymden med en rymdfarkost avsedd för en person.

Olika former av aktiviteter på rymdhotell

Att åka upp i rymden med ett suborbitalt rymdskepp är en sak, men att stanna i rymden under en längre tid som turist är en helt annan. Precis som för turister på jorden behöver turister i rymden ett hotell att bo på. Bigelow Aerospace och deras prototyp för ett rymdhotell, Genesis I, gjorde i maj efter 3 år i rymden sitt 10.000:e varv kring jorden och har under den tiden tillryggalagt drygt 435 miljoner kilometer, vilket motsvarar månen tur och retur ungefär 565 gånger om. I september beslöt sig Bigelow Aerospace för att skruva upp tempot ytterligare med att inleda arbetet kring konstruktionen av en modul för rymdboende i full skala, kallad Sundancer.

Galactic Suite är ett annat företag som under året satsat på att ta fram den första hotellkedjan i rymden. De har framför allt fokuserat på vad man ska göra när man som turist befinner sig i rymden. Trettioåtta personer har redan bokat rum på deras rymdhotell.

Fler turister i rymden

Under året som har gått kom ytterligare en rymdturist upp i rymden. Richard Garriott, blev den sjätte i ordningen och den första som har en förälder som själva varit i rymden tidigare. Under sina dagar på den internationella rymdstationen genomförde han ett antal vetenskapliga experiment, men framför allt en hel del aktiviteter riktade mot skolelever på jorden.

Charles Simonyi, som var uppe på ISS innan Richard Garriott började under året att planera för sin andra resa till ISS, som han hoppas kunna genomföra under det kommande året. Även en av Googles grundare, Sergey Brin, bokade under året in sig för en resa till ISS.

Ovan nämnda resor är dock av den dyrare varianten på drygt 30 miljoner dollar. När det gäller de i sammanhanget billigare suborbitala rymdresor har antalet betalande resenärer hos Virgin Galactic nu kommit upp i över 300 personer, och av dom är antalet svenskar nu upp i fyra. Året som myntades "The Year Of The Spaceship" gjorde också att många kommande rymdturister, både kändisar och andra rika men mer anonyma för den stora allmänheten, kom ut ur sina garderober och började berätta om sina planer för en rymdfärd. Under 2009 återkommer rymdturism.se med en mer omfattande listning på vilka dessa personer är.

Ett par bakslag för rymdturismen

Lite smolk i nyårsglaset får representeras bland annat av Ryssland kanske kommer att stoppa rymdturister från att komma upp till den internationella rymdstationen från och med 2010. Anledningen till det är enligt Roskosmos att den permanenta besättningen på ISS ska utökas och att den tredje plats ombord Soyuz som tidigare har kunnat bokas av en rymdturist, nu ska användas till detta ändamål. Andra bakslag under året är att EADS Astrium inte lyckats få in den finansiering som man har behövt för att kunna inleda konstruktionen av deras suborbitala rymdskepp. Just ekonomin har under hösten drabbat större delen av världen, så också vissa företag inom rymdturismindustrin. Det mest påfallande var att Rocketplane tvingades till drastiska åtgärder och fick lägga utvecklingen av deras suborbitala rymdskepp Rocketplane XP på hyllan i väntan på nya finansiärer.

Optimism färgar rymdturismen

Men de allra flesta företag i den kommersiella rymdfartsindustrin tycks inte ha påverkats av problemen i världsekonomin. Entusiasmen och optimismen flödar vilket bland annat tydligt kunde ses under ISPCS (International Symposium on Personal and Commercial Spaceflight) som gick av stapeln i New Mexico i södra USA under oktober månad. Där satsas det som aldrig förr på nya innovativa rymdsatsningar och rymdhamnar över hela USA. Även Spaceport Sweden var där och visade styrka och mod med att närvara på USAs hemmaarena.

På tal om Spacesport Sweden genomförde de en presskonferens den 1 april där man bland annat visade upp en skiss på en kupolformad anläggning som ska bli själva välkomsthallen för besökare och framtida rymdturister som flyger från rymdhamnen i Kiruna. Virgin Galactic har utsett Spaceport Sweden som den första plats man kommer att flyga från utanför USA och Spaceport America. Denna sistnämnda rymdhamn fick också under årets sista dag sitt startskott om att inleda byggnationen av hangarer och terminal efter att Virgin Galactic skrev ett 20-årigt hyresavtal med Spaceport America. Under året har ett antal andra geografiska områden presenterats som möjliga platser där Virgin Galactic i framtiden kommer att flyga från. De mest omtalade har varit Förenade Arabemiraten, Australien, Skottland och Portugal.

Med största sannolikhet kommer 2009 att bli ett mycket spännande år för rydmturismen, med bland annat premiärflygningen av SpaceShipTwo, färdigställandet av Lynx och en hel rad andra nu helt okända saker. Men vad som är säkert är att rymdturism.se kommer att bevaka och rapportera för sina läsare.

Källa: Rymdturism.se

Du är kanske också intresserad av:

Skåne för första gången i rymden... För första gången i historien har den skånska flaggan varit uppe och vänt i rymden. Händelsen ägde rum den 12 mars när den åkte med i noskonen på sondraketen REXUS 6, men det är förs...

2009 - en summering av rymdturismåret... För två år sedan myntade Will Whitehorn, vd för Virgin Galactic, uttrycket "Year of the Spaceship". Han syftade då på 2008, men 2009 är nog det år som mer gör sig förtjänt av det epitetet. Det var då som SpaceShipTwo, Virgin Galactics verkliga rymdsk...

Rymdturism.se talade om rymdturism under Halmstads 700-års firande... I helgen talade Leif Arndorff, webbredakör för rymdturism.se, återigen om den nya tidens rymdkapplöpning – rymdturismen. På Halmstads Stadsbibliotek fick publiken möjlighet att få mer insikt i vad rymdtu...

Liknande artiklar:

 

 

Prenumerera på vårt månatliga nyhetsbrev

 

 

 

 

"The Earth was absolutely round... I never knew what the word round meant until I saw Earth from space."

Alexei Leonov

 

Om Rymdturism.se

Rymdturism.se är ett informationsföretag inom den kommersiella rymdfarten, och en del av SpaceEra.

Medlem i Space Tourism Society.

Läs mer

Kontaktinformation

  • Sibbarpsvägen 6A
    216 11 Limhamn
  • info@rymdturism.se